Два пъти повече ремонти по магистралите през лятото

18 Фев 2020 06:54

Два пъти повече ремонти ще има по българските магистрали през лятото в сравнение с година по-рано. В плановете на Агенция "Пътна инфраструктура" за реконструкция са включени общо 9 виадукта по “Хемус” и “Тракия”, 4 моста по “Хемус” и един на “Тракия”, както и три пътни възела по “Хемус”, съобщи "24 часа".

От всички тях единственият "стар" ремонт е този на тръбата на тунела “Витиня” в посока София. Той ще продължи до втората половина на 2020 г., докато целият тунел не покрие изискванията.

Европейските директиви имат минимални изисквания за тунелите от Трансевропейската пътна мрежа (TEN-T), специално за системите за пожароизвестяване, вентилация, видеонаблюдение, светофарна уредба, осветление и система за светлинно водене. През 2018 и 2019 г. с такива системи бе снабдена тръбата в посока Варна и през 2019 и 2020 г. същото се прави и в другата тръба. По време на този ремонт, така както беше и през миналата година, движението ще бъде пуснато двупосочно в другата тръба.

Причината работите по тунела да продължат толкова дълго е, че при започването на ремонта там бяха открити множество пукнатини в облицовката и кухини. За запълването им и за да се заздрави съоръжението, в него се излети нови 2500 кубика бетон. Ще бъдат използвани и 55 км анкери за укрепване. За да отговарят на европейските изисквания, на двете тръби на тунела ще бъдат направени и три напречни връзки.

Виадуктите са възможно най-сложните съоръжения по магистралите. Често тяхното състояние става опасно за движещите се превозни средства, тъй като от дългата експлоатация бетонната основа на пътя се пропуква и много често през дупките в асфалта прозира земната повърхност под съоръжението. А тя е поне на 40 метра, има виадукти, които са високи и 60 и дори 80 метра. По мнението на пътни инженери самите колони са устойчиви и по тях рядко се налага укрепване, но бетонната основа на пътя на един виадукт е много проблемно място и когато такива съоръжения не са ремонтирани почти откакто са построени, има огромен риск.

Ремонтите на виадуктите по магистралите започнаха усилено след пернишкото земетресение през 2012 г. Най-високите виадукти по магистрала “Тракия” – при 61-и и 67-и километър, бяха ремонтирани основно преди 3 и 4 години. Това лято предстои единствено укрепване на платната при виадуктите на 13-и, 15-и, 17-и, 18-и и 20-и километър на магистралата. Те се намират между възвишението при село Лозен и отбивката за Вакарел.

Ще се ремонтира само платното в посока София, което е в много лошо състояние, и движението ще бъде отбито в другото платно, което ще бъде двупосочно. По-нататък в посока Бургас – при 37-ия километър на “Тракия”, предстои ремонт на моста над реката, която захранва близкия язовир “Бакърдере”. Този общински язовир, собственост на Ихтиман, преля през 2018 г. и високите нива на реката компрометираха основите на моста. Лошото му състояние лъсна при специалната проверка, разпоредена през лятото на 2018 г. от премиера Бойко Борисов след трагедията с рухналия мост в Генуа.

 

Ремонтът на моста при 37-ия километър на “Тракия” най-вероятно ще наложи цялостно отбиване на движението, поне докато се ремонтират основите. Ремонтът на още един мост, но на “Хемус” също е наложителен и лошото му състояние бе установено при същата проверка. Това е мостът при Коренишки дол, който се намира на 37-ия километър на “Хемус”. Той е непосредствено след едноименния виадукт, който бе ремонтиран основно през 2018 и 2019 г. Движението през този участък на магистрала “Хемус” ще бъде доста затруднено това лято, тъй като в плановете влизат и ремонти на две мостови съоръжения два километра преди Коренишки дол. По всяка вероятност движението там ще е шахматно – ще преминава ту в едното, ту в другото платно, докато траят ремонтите, тъй като няма как да се отбие по други пътища.

Движението по “Хемус” през 2020 г. ще създава затруднения на пътуващите и след като преминат тунела “Топли дол” в посока Варна. Планира се ремонт на съоръженията при пътните възли за Ботевград, който е на 47-ия километър на магистралата, пътния възел за Правец, който е на 52-ия километър, и по-нататък след тунела “Правешки ханове”, на 67-ия километър. Там също няма възможност за отбиване на движението и по време на ремонтите за превозните средства ще бъдат оставяни отделни ленти за движение.

Предстоят ремонти и на два моста непосредствено преди Коренишки дол. Там обаче ще се полага само асфалтова настилка в платното в посока Варна и движението ще се пренесе върху съседното платно. На практика почти цялото разстояние между тунелите “Витиня” и “Топли дол” на магистрала “Хемус” е заето от поредица от виадукти и ако всички планове на пътната агенция се осъществят, това лято там трябва да се ремонтират носещите колони на поне половината от тези съоръжения.

Main Menu