Богдан Милчев: АМ „Тракия“ е като след бомбардировка

11 Окт 2021 07:22

"Един от най-големите строителни предприемачи в България е ходил при президента и е обикалял определени партии. Същият е колега на министър Комитова и са работили дълги години заедно. После този предприемач организира частна конференция и президентът присъства на това мероприятие и го открива по време на служебното правителство. После този предприемач участва в търга за тунела под "Шипка" и не го печели. На следващия ден е уволнен шефът на АПИ, уж под предлог, че е спрял всички ремонти, а всъщност те са спрени от Комитова, защото няма пари. Истината е, че шефът на АПИ е уволнен точно след търга за "Шипка", а не след спрените ремонти. Може това да са косвени следи, но това показва, че се прави в момента смяна на фирми - да се извадят тези, които досега са работили, за да се сменят с други. Това е непочтено".

Това заяви пред БНТ директорът на Института за пътна безопасности Богдан Милчев, цитиран от Епицентър.

"Това лято загиналите по пътищата са с около 50 души повече от предишното. Ако Рашков и Комитова бяха направили това, което им предложихме, можеше загиналите да са с 30 човека по-малко от предната година. Аз не разбирам защо премиерът Стефан Янев го търпи това нещо. Чудя се как той вечер си ляга спокоен", каза Богдан Милчев.

 

"От май месец всички магистрали и първокласни пътища спряха да бъдат поддържани. АМ „Тракия“ е като след бомбардировка – на над 120 места мантинелата не само е увредена, но и липсва. След като паднаха големите дъждове се получи голямо задържане на вода. Шофьорите пукат гуми, защото след ПТП-та не се почиства.", заяви той.

"В началото на юни месец имахме среща в МС с госпожа Комитова и господин Рашков и поставихме няколко основни неща, които те могат да решат. Едно от тях беше извършване международен одит на състоянието на пътищата, поставихме въпроса за прозрачността - всички проекти за ремонти, за строеж на пътища да ги качат на сайта на АПИ, за да може да осъществяваме извънсистемен контрол върху тях. Поставихме въпроса за почтеността, тол системата - тя е този инструмент, който ще донесе повече пари, за да можем да си направим пътищата по-безопасни. Нито обхвата, нито цената на тол системата в момента е такава, че да носи печалба, по политически причини предишното правителство сви обхвата и намали цената.

И не на последно място поставихме въпроса за нов отдел за контрол на движението, от статичен да преминем в динамичен. Всичко това на тях им хареса и господин Рашков отиде да говори с президента и нещо се случи тогава - след това те изчезнаха. От май месец всички магистрали и първокласни пътища спряха да бъдат поддържани", обясни Милчев.

Той разкри, че голям строителен предприемач, работил с Комитова, е отишъл да се жали при президента, че е уж е бил репресиран от правителството на Борисов, защото не получавал големи обществени поръчки.

"За това ли Рашков и Комитова поеха обещание да променят всичко в началото на служебния кабинет, но не направиха нищо? Защо се случи това? Защо Рашков и Комитова не успяха да направят нищо и бягат от темата като дявол от тамян", заяви още той и коментира, че всичко е спряло след разговора с Радев.

"Причина за всичко това са определени интереси. Комитова бързо усвои номенклатурите умения да задава въпроси, вместо да отговаря. Когато потърсихме причината за това Рашков да не прави нищо след срещата с Радев, установихме, че един от най-големите строителни предприемачи в България е ходил при президента и е обикалял определени партии. Същият е колега на Комитова и са работили дълги години заедно. После този предприемач организира частна конференция и президентът присъства на това мероприятие и го открива по време на служебното правителство. После този предприемач участва в търга за тунела под Шипка и не го печели. На следващия ден е уволнен шефът на АПИ, уж под предлог, че е спрял всички ремонти, а всъщност те са спрени от Комитова, защото няма пари. Но ето, че шефът на АПИ е уволнен точно след търга за Шипка, а не след спрените ремонти. Може това да са косвени следи, но това показва, че се прави в момента смяна на фирми - да се извадят тези, които досега са работили, за да се сменят с други. Това е непочтено", разкри схемата Милчев.

"Нашите очаквания бяха, че всички тези неща за 2-3 месеца могат да сложат началото на промените в транспортната ни система, защото подобряването на пътната безопасност се случва с натрупване и някой трябва да сложи началото. То ще е трудно, ще е болезнено, ще има протести, особено за тол системата. Това правителство не пожела да започне това начало, те бягат от този проблем и не споменават израза "пътна безопасност", каза още бившият шеф на КАТ.

"Ние даваме на прокурор и на Агенцията за държавна финансова инспекция министър Комитова, защото тя каза, че няма пари да се оправи "Тракия" и мантинелите, но тези пари трябва да дойдат от застрахователите, защото всички увредени мантинели са от ПТП-та. Направихме проверка и видяхме, че АПИ не си събира парите от застрахователите и в крайна сметка сега ние трябва да ги плащаме тези пари от нашия джоб и на всичкото отгоре и магистралата става опасна. За това ние искаме да предизвикаме държавните институции да извършат проверка как се събират и как се харчат парите. Мантинелите няма да се оправят докато работниците не получат аванси, защото те нямат доверие на правителството, че ще си получат парите след това. Това е така, защото пътната безопасност в България не се управлява от експерти, а от интереси", заяви Милчев.

"Г-жа Комитова се пита само как се финансира Институтът за пътна безопасност - това става само с дарения. Ние имаме на 10 000 доброволци, от които идват основно даренията. Ние сме една платформа, която не се съобразява нито с правителството на Борисов, нито с правителството на Радев", коментира директорът на Института.

По отношение на протестите на пътния и строителния бранш Комитова и Асен Василев казват, че пътните строители ще си получат парите, когато си оправят договорите.

"Аз твърдя, че магистралите и първокласните пътища не се поддържат и доказателство за моите думи са именно катастрофите, които стават, защото не се почиства след тях, мантинелите вече 6 месеца стоят неоправени. Искам да чуя г-н Янев какво трябва да се направи още утре. На първо място ограничението на АМ "Тракия" трябва да се намали на 120 км, второ - ние сме идентифицирали като опасни 122 места и те трябва да бъдат обозначени и обезопасени, третото нещо е в района на тези места трябва да бъде намалена скоростта на 90 км, четвърто - да се почисти магистралата и да се реши незабавно проблема с отводняването, и не на последно място г-н Рашков трябва да разпореди динамичен контрол по "Тракия", тоест да пуснат в движение полицейските автомобили и да вкарват ред в движението, а не да стоят на едно място с камера. Ако това нещо не се случи от понеделник, ни предстои "второ Своге". Никой не прави нищо по въпроса, защото всяко едно правителство се оправдава с предишното", обясни Милчев.

"Това лято загиналите по пътищата са с около 50 души повече от предишното. Ако Рашков и Комитова бяха направили това, което им предложихме, можеше загиналите да са с 30 човека по-малко от предната година. Аз не разбирам защо Стефан Янев го търпи това нещо. Чудя се как той вечер си ляга спокоен", каза още той.

"Нашите очаквания от служебното правителство бяха, че можеха за 2-3 месеца да сложат началото на промените в транспортната ни система. Разговаряхме с тях в началото и после Бойко Рашков отиде при президента Румен Радев и нещо се случи, нещо се случи, и оттам нататък нищо не стана", поясни Милчев.

"Аз съм изключително притеснен, защото политическите партии в този сериозен проблем, който касае сигурността на гражданите, ги няма. Никой не се интересува от транспорта и никой не отваря темата "пътна безопасност". Аз съм скептичен, имаме готови законопроекти и готови решения, включително за средната скорост на камерите, за нов административно-наказателен процес, подготвили сме пътна карта за развитието на пътната безопасност в България за 2 години, но политиците нехаят. Ние можем да помогнем, не искаме нищо в замяна - нито постове, нито пари", завърши Богдан Милчев.