Снимка: БГНЕС
Правителството реши в спешен порядък да приложи 37 мерки за борба с катастрофите по пътя. Темата за пътната безопасност пак стана актуална, след като при инцидент скоро загина 12-годишната Сияна. Ще проработят ли мерките… Пред ФАКТИ говори Богдан Милчев от Института за пътна безопасност (ИПБ).
- Г-н Милчев, от доста години с вас говорим по темата за пътната безопасност. Дали и след 10 години пак ще си говорим по същия начин. Как смятате…
- През последната седмица разбрах защо никога няма да се оправим.
- Чак пък никога…
- Никога или добре, айде да кажа докога няма да се оправим. Докато ни е страх! Докато ни е страх от реформи, ще имаме тежки инциденти по нашите пътища. А нас ни е страх да се променяме. Това е самата истина. Страхът ни убива.
- Защо страхът ни убива?
- Защото всеки път, когато стане някаква тежка катастрофа в транспортната ни система, обществото се надига много гневно. И много бързо бива овладян този гняв. Ще дам няколко примера. Бащата на Сияна излезе преди дни и каза, че ще посвети живота си, за да промени системата. Няколко дни по-късно каза, че протестите, които се организират, не били политически. Темата не била политическа. А каква е? Питам аз. Системата е точно политическа. Системата се управляват от политици. В следващия момент изведнъж казва, че това, което се организира, нямало да бъде протест, а щяло да бъде молебен. Къде ще бъде този молебен… Пред храм-паметника Александър Невски. И какво... Ще се молим Христос да слезе на земята и да промени транспортната система на България ли, за да не се избиваме по пътищата. Прекрасно. И друго. Протестиращите родители на деца, загинали на пътя, за една нощ спряха да искат оставки, а казаха „благодаря, че ни приехте“. Визирам срещата с премиера Росен Желязков. Какво се случи през тази една нощ… Само те си знаят. От Института за пътна безопасност сме заглушени в медиите, в правителствените сайтове. Медиите не дават възможност на човек с критично мнение да се изкаже. А в Института за пътна безопасност можем да направим дисекцията на транспортната ни система. Ето сега искам да благодаря на вас и сайта Факти.бг, че ни давате тази възможност.
- Какъв точно ни е проблемът с пътната безопасност. Можете ли да го формулирате…
- Премиерът Желязков без да иска в началото на свое изказване преди дни го уцели точно. Каза, че проблемът бил системен. Точно такъв е - системен. Не защото се повтаря, а защото системата не работи като система. Давам пример за проблем на системата. Агенция „Пътна инфраструктура“ какво работи? Трябва да се грижи за нашите пътища, нали така. Докато тя работи както досега, докато не започне да си публикува ежемесечно финансовите отчети, докато не ни покаже ясно всяко възлагане – кога, за колко време от кого и за колко пари ще бъде извършено, за да може да се осъществи този извън системен контрол, никога нашите пътища няма да станат по-безопасни. Държавна агенция за „Безопасно движение по пътищата“ – нали знаете, че има такава. Тя бе създадена преди шест години след инцидента в Своге, когато падна автобус и загинаха 20 човека. Тя съществува и трябваше да реализира същия пакет от мерки. Тази държавна агенция се създаде по моя инициатива. Какво работи тази държавна агенция? През тези шест години се смениха шестима премиери на България, но председателят на тази агенция е несменяем – Малина Крумова. И всяко едно от правителствата през този период имаше един и същ проблем с пътната безопасност. Знаете ли защо не беше извършена кадрова и структурна промяна в тази агенция, която е оторизирана само и единствено да отговаря за пътната безопасност и е подчинена пряко на премиера? Защото нито един български премиер не разбра защо тази агенция бе създадена и какво трябва да прави.
Затова поздравления за Малина Крумова. Това е най-добрият български администратор, който успя да научи 39 човека шест години да дишат под водата.
Никой в обществото не разбра смисъла на съществуването на тази агенция. Аз, като идеолог на тази агенция, призовавам незабавно министър-председателят Желязков или да извърши спешни кадрови и структурни промени в тази агенция, или да я закрие. Държавната агенция за „Безопасно движение по пътищата“ е абсолютно безполезна. И нещо друго, което е потресаващо. Тази агенция е превела 480 000 лева от нашите пари, вместо да отидат за пътища и за смислени политики, на bTV, на Нова телевизия и на няколко радиа за медийно време. Това за мен е най-голямото “престъпление”, което може да се извърши от държавен служител.
Когато ние имаме проблем с парите, когато имаме недостиг на средства - да си купуваме медийно време. Това е безумно.
Настоявам и искам да използвам вашата авторитетна медия да призова bTV, Нова телевизия и „Алфа рисърч“ да върнат парите, защото те афишират съпричастност към безумията на пътя, или поне така се правят, за да може да ги използваме тези пари по-рационално. Държавната агенция е дала на „Алфа рисърч“ 230 000 лева, за да мерят скоростта и дали караме с колани!? Нали има МВР, което може да върши тази работа без пари. Или самата държавна агенция няма служители, които да свършат тази работа...
- Кога се е случило това?
- От април до края на 2024 година. За по-малко от една година са раздадени близо 1 милион лева за различни проекти, все безумни. Разбирате ли за какво говорим, а сега ни дават 37 мерки, с които ще спрем трагедиите на пътя.
- Част от мерките не ги чуваме за първи път…
- Мерките няма как да дадат резултат. Извадих няколко неща, а други казах по време на заседанието при премиера Желязков, на което присъствах. Борд за разследване на катастрофите ще създава Гроздан Караджов… Боже. Борд, който ще разследва катастрофите!? Това как точно ще помогне в краткосрочен план на пътната безопасност!? Кой ще работи в този борд, след като в момента в борда за разследване на самолетни и жп катастрофи работят трима пенсионери, които са над 65 години. Как ще помогне този борд!? Какъв е смисълът от този борд, след като и в момента се разследват тежките катастрофи и можем да вземем документи за всяко разследване в съдебна фаза, за да видим обстоятелствата и всичко, което ни интересува. Друго „важно“, което ни казват, е, че небрандирани автомобили на МВР ще ни дебнат на пътя.
- То и сега има такива…
- Ама, разбира се, че има. Те просто не познават въобще системата. Ще създават училище за автоексперти, за да се решават по-бързо делата. Що за чудо е това. Ще обучаваме хора, които да правят по-бързо експертизи. Ако катастрофите продължават да растат, това няма как да помогне. Как това точно ще намали безумието на пътя!? Значи какво очакваме. Да има катастрофи, но ще имаме повече хора, които да се произнасят като експерти и делото да върви по-бързо. Нали целта е да намалим катастрофите, да няма катастрофи. Ще ви дам пример как се намаляват. Когато станах шеф на КАТ през 2011 година, вместо да пишем актове, почнахме да подпомагаме движението в София. Ефектът беше с 30% по-малко актове и с толкова по-малко опашки в КАТ.
- Значи има как да се направи?
- Всичко има как, ако имаш желание. Другото „гениално“ нещо – засичане на средната скорост. Това е много закъсняло нещо. Председателят на ГЕРБ Бойко Борисов е погрешно информиран, че използването на камерите на тол системата ще решат проблемите на пътната безопасност. Меренето на средна скорост вече шест години не тръгва, а не може да тръгне не само поради технически проблеми. Цялата ни инфраструктура е пробита. Меренето на средна скорост има много особености. Давам пример. Скоростният режим – с колко може да се движим в даден участък на пътя, се променя от рамка до рамка десетки пъти. А това изисква постоянно пренастройване на камерите. Такива проблеми ще се създадат, че не ми се мисли. Повече лаборатории щели да правят за тестове на алкохол и наркотици.
- Това го слушахме от Николай Денков как за 3 месеца ще е готово, докато беше премиер…
- Това са мерки, които са само на хартия. А най-голямото безумие го каза Гроздан Караджов, че целта на тези мерки е да се намали с 20% броят на жертвите. Кои жертви, господин Караджов? За какъв срок ще бъдат намалени тези жертви с 20%? Как го изчислихте, че ще се намалят жертвите точно с 20%, а не с 15%, 18% или 25%. На каква база го изчислихте това? Или като на Женския пазар - имаме намаление на салатата с 20%, с толкова и жертвите на пътя ще намалим. Как не ги е срам! Аз това се чудя. Как не ги е срам с такава демагогия да ни заливат. 20% по-малко жертви означава, че до края на годината да има 90 човека по-малко загинали. Примерно. И нали знаете какво ще кажат после… Ще кажат, че не са казали докога ще се намалят жертвите с 20%. Това ми прилича на онзи лаф от един филм: „Тати ще ми купи колело, ама друг…“ Преди години имаше един министър, за когото казваха, че е „министър 10%“. На Караджов сега ще му излезе прякора – „министър 20%“. Това, което каза, е безумна глупост. Но нали нещо трябва да се каже, нещо трябва да прикрием.
- Но мерки все пак трябват, защото наистина губим много хора по абсолютно нелеп и глупав начин на пътя…
- Трябва да изградим изцяло нова система. Разбирайте това са четири основни институции - Държавна агенция за „Безопасно движение по пътищата“, Агенция „Пътна инфраструктура“, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и „Пътна полиция“. Те просто трябва да заработят като един механизъм с обща цел и с координация от Държавна агенция за „Безопасно движение по пътищата“, каквато 6 години Малина Крумова не можа да направи. Необходимо е да се направи методология, която да е ясна, да идентифицираме рисковете и да ги приоритизиране. Това е експертен разговор, това не е разговор за обществото. И е много важно – прозрачност в работата на институциите и допускане на обществото да контролира тази дейност. Това означава, че всичко, което върши държавата, преди да го върши, да е ясно и публично заявено, да е обяснено. От Института за пътна безопасност подаваме много сигнали, но те не ги обработват изобщо. А нашите сигнали не са свързани само с лоши пътища. Ние - от Института за пътна безопасност, постоянно сигнализираме институциите за проблеми в работата и те не ни отговарят. Защо? Защото няма какво да ни кажат. Така че няма как да се оправим, докато не променим системата, а промяна на системата означава нови политици, но ни е страх. И затова на този етап ще продължаваме да си говорим до следващата тежка катастрофа. И така.