МОН оказва по-сериозна подкрепа за учениците със СОП

МОН оказва по-сериозна подкрепа за учениците със СОП

Промяна на модела на допълнителна подкрепа за ученици със специални образователни потребности предвиждат от Министерството на образованието (МОН). Подкрепата ще бъде диференцирана в зависимост от нуждите на децата, като за децата с най-сериозни проблеми ще има много по-сериозна подкрепа. Това се разбира от отговор на просветния министър Красимир Вълчев на въпрос на депутата Елисавета Белобрадова за трудния достъп на децата с увреждания до училище заради липсата на изградена достъпна среда в много учебни заведения. Все още не е ясно кога ще може да влезе в сила този нов модел и дали той ще бъде подсигурен с нужното финансиране.

За тази цел в МОН е сформирана работна група с експерти и специалисти от областта на приобщаващото образование за обсъждане на модела на диференциране на единния разходен стандарт за ресурсно подпомагане на базата на интензивността на допълнителната подкрепа, от която се нуждаят специалните деца.

Този подход предвижда определяне на три нива на интензивност на подкрепа въз основа на функционалната оценка на индивидуалните потребностите на децата и учениците съгласно ICFCY (Международната класификация на функционирането, уврежданията и здравето на децата и юношите) - ниско, средно и високо. За всяко ниво на интензивност се предвиждат специфични допълнителни ресурси - учители, терапевти, материали (учебни и специализирано оборудване), както и персонализирано определяне на броя на часовете за нивото на подкрепа спрямо нивото на интензивност на подкрепата, от която се нуждае детето или ученикът. Това би трябвало да помогне за по-целенасочено разпределение на ресурсите, като се гарантира, че децата с по-големи нужди ще получат по-висока степен на подкрепа, смятат от МОН, цитирани от в. "Сега".

Image