Депутатите приеха на второ гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата. Той обединява в себе си общо пет законопроекта - на министъра на правосъдието от ГЕРБ-СДС Георги Георгиев и група народни представители, Божидар Божанов и група народни представители, Министерски съвет, Явор Божанков и група народни представители и отново на Министерски съвет.
Интересно е да се отбележи, че първоначално с промените се предлагаше намаляване на максималната скорост по автомагистралите от 140 на 130 километра в час, но впоследствие депутатите в пленарна зала на Партийния дом и при окончателното гласуване на закона, се обединиха около оставането на старата максимална скорост. Остават ограниченията за населено място от 50 километра в час, извън населено място - 90 километра в час. За камионите - ограниченията на автомагистралата са 100 километра в час, както беше и досега.
Със законопроекта се дава възможност в населено място да може да се обособи "зона 30", в която максимално разрешената скорост на движение на пътни превозни средства е 30 километра в час.
Шофьорите, които превишават средната скорост в определен участък, ще бъдат глобявани с електронен фиш. Средната скорост ще бъде засичана през тол камерите. АПИ ще следи чрез тол камерите още дали се спазват изискванията за натоварване на пътните превозни средства и дали всичко е наред със застраховките "Гражданска отговорност". Чрез тол камерите АПИ ще предоставя информация на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за регистрационни номера на превозните средства, предназначени за извършване на обществен транспорт на пътници или превоз за собствена сметка, преминали по платената пътна мрежа.
Освен това по пътищата ще патрулират и небрандирани автомобили с униформени полицаи, които ще имат право да спират и глобяват шофьори при установено нарушение.
По-сериозен поглед към безопасността на пътя
Депутатите задължиха Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" да изготвя и внася в Народното събрание на всеки шест месеца доклад за състоянието на пътната безопасност в България.
Докладът трябва да съдържа анализ на пътнотранспортните произшествия и статистиката за броя на загиналите и ранените, оценка на ефективността от предприетите мерки от страна на органите, информация за изпълнението на стратегически и програмни документи в областта на пътната безопасност, предложения и препоръки към държавни и местни органи, други данни и анализи, необходими за предоставянето на обективна оценка за състоянието на пътната безопасност за предходния шестмесечен период.
По-строги правила за електрическите тротинетки
Депутатите въведоха строги изисквания, задължения и забрани за водачите на електрически тротинетки. Водачите на електрически тротинетки ще са длъжни да се движат по велосипедната инфраструктура, а при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение. Те ще са задължени още да тротинетките им да бъдат изправни, да имат валидна застраховка "Гражданска отговорност".
Управляващите електрически тротинетки ще е забранено да превишават скорост от 25 километра в час, да се движат в тъмната част на денонощието, както и да се движат без да държат кормилото или да управляват на едно колело или да извършват скокове. Забранено е и да се превозват други лица. След влизането в сила на закона - водачите на електрически тротинетки няма да могат да говорят по телефона и да управляват по площите предназначени само за пешеходци, да водят животни.
С промените се въвежда и минимална възраст за водача на електрическа тротинетка и тя е 16 години. Глобите за нарушенията на забраните варират от 50 до 200 лв. 500 лв. ще бъде глобата за родителя или за настойника, който допуска използването на индивидуално електрическо превозно средство за движение по пътищата, отворени за обществено ползване от лице, ненавършило 16-годишна възраст.