Какви са правата на клиентите, за които всеки търговец трябва да знае преди да стартира онлайн бизнес?

20 Дек 2021 14:09

 Онлайн търговията е една от най-актуалните форми на бизнес в момента. Фактът, че голяма част от хората прекарват времето си вкъщи, възможността да поръчат всичко, от дрехи до храна, без да напускат удобния диван, прави онлайн търговията предпочитана форма на бизнес за много хора.

Ако и вие сте един от тези хора, и обмисляте да стартирате онлайн магазин, може би сте наясно с нещата, от които имате нужда: качествен продукт, добре направен сайт, присъствие в социалните мрежи. Но, дали това е всичко?

Още при самото стартиране на бизнеса е важно да се запознаете със своите права и тези, които имат бъдещите ви клиенти, според закона за електронна търговия. Това е изключително важно, ако планирате да кандидатствате и за фирмен кредит.

В следващите редове ще ви предоставим основна информация за правата, които клиентите имат, когато пазаруват онлайн. Знаейки ги ще можете да подготвите работата и бизнеса си така че да бъдат успешни, законово издържани и да протичат гладко и леко.

Всеки, който се интересува от финансиране за малък и среден бизнес, в Избирам.бг може да намери необходимата информация и съдействие.

Когато става въпрос за онлайн търговия, може би си мислите, че нещата са лесни и прости. Имате онлайн магазин, клиентът влиза в него, харесва продукт, поръчва, плаща го при доставка и готово. Но, както във всяка друга ситуация, тук също могат да се появят различни казуси, които да възпрепятстват пазаруването. Ето защо е добре да има закони, които да защитават както потребителя, така и собственика на бизнес.

 

Кои са законите, които защитават потребителя?

Когато става въпрос за електронна търговия, правата на клиентите са защитени от Законът за електронната търговия, имплементиращ европейска Директива 2000/31. Законът за защита на потребителите също осигурява такава на вашите бъдещи клиенти. Разпоредбите в този закон идват от европейското законодателство и по-конкретно Директива 97/7/ЕО.

 

Кои са правата на клиентите, за които е добре да знаете?

 

Клиентът може да се откаже от поръчката си

Много често онлайн поръчките се определят като „импулсивни покупки“. Това е така, защото клиентът все по-лесно може да направи поръчка. След известен период на обмисляне, обаче, той може да реши, че няма нужда от поръчаната стока и да се откаже от нея. Клиентът има право да направи това в срок от 14 дни след получаване на стоката. В този случай той не дължи обяснение или неустойка за отказа си, но може да заплати куриерските разходи за връщане на стоката.

 

Има някои случаи обаче, в които клиентът не може да упражнява правото си на отказ. Това се случва, когато:

 

  • · Прави онлайн резервация за хотел;
  • · Наема кола под наем;
  • · Купува билети за пътуване, концерт или други развлекателни занимания;
  • · Купува продукти, персонализирани за него;
  • · Продуктът е разпечатан и използван;
  • · Продуктите са с кратък срок на годност (храни, например);
  • · Стоки и услуги с променлива цена, която зависи от финансовия пазар.

Когато потребител упражни правото си на отказ, търговецът е длъжен да възстанови заплатените суми в рамките на 14 дни.

 

Клиентът има право да получи ясна и точна информация

Според Европейското законодателство, вие, като търговец, трябва да предоставяте на клиента ясна и точна информация за данните за контакт на фирмата, основните характеристики на продукта или услугата и общата цена на продукта, включително всички данъци и такси за доставка.

 

Преди да бъде сключен договорът, т.е. клиентът да потвърди своята поръчка, той трябва по ясен начин да види:

 

  • · Името и адреса на доставчика;
  • · Основните характеристики на стоката/услугата;
  • · Данъци, разходи за доставка и начин на плащане;
  • · Как трябва да бъдат доставени стоките или как ще бъде извършена услугата;
  • · Че съществува право на анулиране;
  • · Минималната продължителност на договора;
  • · Цената на комуникацията между страните, ако е над основната ставка;
  • · Как договорът може да бъде анулиран;
  • · Всички налични гаранции и след продажбено обслужване;
  • · Условията за прекратяване на договора, ако е за неограничен срок или за повече от една година.

 

 

Клиентът има право да получи парите си обратно

Веднъж направена, онлайн поръчката трябва да достигне до клиента в рамките на 30 дни. Ако не успеете в този период  да я доставите, клиентът има право да поиска пълно възстановяване на сумата при следните условия:

Ако търговецът не достави артикула(ите) в рамките на договорения период, потребителят може да се свърже с търговеца и да поиска стоката да бъде доставена на по-късна, удобна дата, която е подходяща за обстоятелствата. Ако търговецът не успее да достави артикула(ите) в рамките на този допълнителен срок, потребителят има право да анулира договора.

Въпреки това, потребителят може да се откаже от договора след изтичане на 30-дневния период, ако доставката през този период е била съществена, като се вземат предвид всички обстоятелства по случая (напр. ако сватбена рокля е поръчана, но не е пристигнала навреме за сватбата ). Такъв е и случаят, ако потребителят е информирал търговеца към момента на сключване на договора, че доставката до или на определена дата е от съществено значение. Потребителят също има право да развали договора, ако търговецът е заявил недвусмислено, че не може или няма да достави стоката.

При анулиране на договора търговецът е длъжен да възстанови на потребителя всичко и всички суми, които са били платени по договора. Това трябва да бъде направено в рамките на 14 дни след анулиране на договора.

 

Клиентът има право на обезщетение, ако поръчаната стока е дефектна

Ако при поръчка клиентът получи дефектен артикул или такъв, който се различава от предоставената в сайта информация, той има същите права както и при пазаруване във физически магазин.

Според правилата на ЕС всички неизправности, които станат очевидни в рамките на шест месеца след доставката на стоките, се предполага, че са съществували към момента на доставката. Търговецът може първо да предложи на потребителя ремонт или замяна, но ако това не е възможно или се окаже незадоволително, потребителят може след това да поиска да анулира договора и да поиска пълно възстановяване на сумата. Възстановяванията трябва да бъдат обработени в рамките на 30 дни.

 

Заключение

Да бъдете онлайн търговец може да ви се струва лесно, но има своите особености, които е добре да знаете. Познавайки правата на своите клиенти ще можете да се подготвите срещу евентуални недоразумения и допълнителни разходи. Един бизнес кредит би бил изключително подходящ за това. 

Main Menu