Печат на тази страница

Велосдружения и граждани се обединяват за по-чист и безопасен град

21 Сеп 2022 12:53

 

 

Започна кампания за популяризиране и подкрепа на предложение за подобряване на велоинфраструктурата в града.

 

В инициативата участват представители на популярни пловдивски велоклубове, сдружения, НПО и любители на колоезденето.

 

Предложението обосновава ползите от изграждането на нови 60 километра велотрасе в града, което да разшири веломрежата, да оптимизира свързаността на съществуващите велоалеи и да подобри условията и безопасността както за колоездачи, така и за пешеходци.

 

С още 80 километра велотрасе е предложено да бъдат свързани и близките села в общините Родопи и Марица и околовръстното шосе, включително Марково, Първенец, Кадиево, Браниполе, Крумово, Ягодово, Бенковски, Труд, Войводиново, Скутаре и Царацово.

 

Предложението е в отговор на бездействието от страна на местната власт за осигуряване на модерна и удобна инфраструктура за велосипедисти и пешеходци, или "град за хората”- по успешните модели на градове като Копенхаген, Валенсия и Амстердам. По-чист въздух, по-малко трафик и шум, по-малко инциденти и по-бързо и удобно придвижване са само част от предимствата на съвременното градоустройство, при което с приоритет в планирането са велосипедистите и градския транспорт.

Това бездействие е още по-необяснимо, при наличието на нормативна база, която определя екологичния транспорт като приоритетен поради високото замърсяване на въздуха в градовете.

 

Предложението е подкрепено от проучване, направено сред 277 респондента. 67% от отговарящите на въпроса при какви условия биха се придвижвали с колело в ежедневието си, посочват като основна предпоставка изграждането на нови велотрасета и по-безопаснa и достъпнa велоинфраструктура.

 

Според анкетираните, повечето велоалеи в Пловдив имат нужда от сериозни подобрения. Започващи и свършващи в “нищото”, върху тротоари и пешеходни зони, без регулация, те са по-скоро причина за инциденти, отколкото реално удобство за велосипедистите. В момента освен с пешеходци, те се споделят и с електрически скутери, които развиват скорост до 100 км/ч. Предстоящото въвеждане в експлоатация на нови 200 електрически велосипеда, които ще се движат по същите велоалеи, прави належащи незабавни действия за осигуряване на по-добри и безопасни условия за придвижване.

 

Кампанията беше открита с презентация на предложението на сцената на Вайбрънт Стейдж Парк на Младежки хълм, а събирането на подписи тече чрез онлайн петиция.

 

Според изготвилите предложението, финансиране може да бъде осигурено чрез множеството програми на национално и европейски ниво за намаляване на вредните емисии. Ще търсят подкрепа и от бизнеса.

 

Свързани статии (по етикет)

Main Menu