Гребен клуб „Хеброс“ - Пловдив подпомага с уроци по български и математика младите си гребци и гребкини да напреднат в училище
Това е един успешен проект за деца, които търсят повече знание. Дори и семействата да изпитват затруднения, то стремежът на децата към знание и към самоусъвършенстване чрез спорт ги прави равни с връстниците им по успех. Общото в тази група момчета и момичета е, че тренират академично гребане, учат в спортното училище „Васил Левски“ в Пловдив и ... досега не бяха сред най-добрите в училище. Различна е и възрастта им – от 5 до 10 клас. От началото на 2025 година тези ученици получават подкрепа: безплатни уроци по български език и математика два пъти седмично след тренировка плюс прясна храна преди всеки урок. Всичко това става възможно с пари от Европейския съюз – не много, но достатъчно. Идеята да получи евросредства за обучението на тези деца е на Красимира Чалкова – доброволец в спортен клуб „Хеброс“, където тренират децата. Тя разказа: „Проектът за допълнително обучение на децата-гребци е съвместен с испанския гребен клуб „Рове“ от Мадрид, клубът в Перпинян, Франция, както и гребен клуб в Ирландия. Ние се регистрирахме в системата на Европейския съюз за това, че искаме да участваме в подобни образователни проекти. През 2024 година ни поканиха да участваме в програма за подпомагане на деца, чиито семейства се намират в по-затруднено положение. Във финансовата програма е залегнал и принцип за безплатен спорт за тези деца. Ние в спортен клуб „Хеброс“ не вземаме пари от децата в затруднено положение, които тренират. Затова цялото финансиране от 10 000 евро бе насочено към допълнителните уроци и безплатна храна след тренировка и преди уроците по математика и български език и литература, които се провеждат тук на Гребната база в Пловдив. Искахме да помогнем на тези деца да си подобрят успеха и да имат по-добри шансове за продължаване на образованието си.“
Не било лесно да намерят учители, готови да работят с толкова разнородна група деца. И след като професионалните учители не били склонни, решението се оказало ... студентки от Пловдивския университет. Двете момичета са много ентусиазирани, че помагат на деца да придобият още знания и да повишат успеха си в Спортното училище в Пловдив. Малката разлика във възрастта между учителките и учениците прави комуникацията по-лесна, а начина на обучение по-интересен за децата. Допълнителното обучение по европейския проект започва от началото на януари 2025 година и ще приключи в края на юни същата година. Що се отнася до храната, която децата получават, тя е винаги прясно приготвена и е богата на протеини, защото те са спортисти и разходват много енергия по време на тренировките. За 2026 година смятаме да потърсим общинско финансиране от община Пловдив и като докажем ефективността на изразходването на тези средства, смятаме да кандидатстваме по социални програми – заключи Красимира Чалкова.
Осмокласник, който тренира в четворка без кърмчия е един от най-въодушевените участници в уроците. Младият гребец казва: „Уроците по български език ми помогнаха много, имам по-високи оценки. От тройки и четворки, станаха на петици. По математика първия срок имах двойки, сега имам тройки, а мога и повече. Тук не ни изпитват, но имаме домашни работи. Уроците не ми пречат на тренировките. В нашата група сме седем гребци-ученици.“
Две седмокласнички гребкини тренират заедно в една лодка, която се нарича двойка скул. Едната от тях задава темпото на гребането и обяснява, че когато свърши тренировка бърза за уроците, защото й е интересно и полезно. Дневният график на момичето е: сутрин на училище, после на тренировка и след това на уроци. „На допълнителните уроци разбирам по-добре това, което вече сме учили в клас. Пиша редовно домашните си по математика от допълнителното обучение. На мен уроците по българска литература ми помагат повече. Повечето неща, които уча допълнително ги има в тестовете и изпитванията в училище. Затова получавам по-високи оценки и повиших успеха си по българска литература с една единица нагоре. Но не съм казала в училище, че тук вземам допълнително уроци.“ - коментира момичето.
Нейната партньорка в двойката скул учи е в шести клас. Тя е категорична, че допълнителните уроци не й тежат. Допадат й повече уроците по български, но... значително е повишила успеха си по математика. Харесва ми, че мога спокойно да кажа на учителката, че нещо не съм разбрала и тя ми го обяснява, докато разбера, казва момичето.
Най-малкият гребец, който взема допълнителни уроци е петокласник. Момчето има много специална роля в лодката – той я управлява. Длъжността му е рулеви и с руля управлява по-големи лодки с четирима или осем гребци. При него резултатите от допълнителното учение са очевидни: през първия срок по български език е имал двойки, тройки и четворки, а сега има само шестици и петици. „Учителката в училище ме попита дали уча някъде другаде и аз й казах за уроците на Гребната база. Харесва ми да уча така и не се уморявам, защото ми е интересно допълнителното учене по български и математика.“ - заключи петокласникът.
Дали обаче допълнителните уроци не пречат на тренировките. Ето категоричното мнение на Биляна Стоянова – старши треньор по гребане в спортен клуб „Хеброс“: „Допълнителните уроци на моите гребци и гребкини тук на Гребната база се отразяват много добре и на тренировките. Децата са по-мотивирани – тук и в училище проявяват състезателен характер. На мен като треньор ми допада това, че моите гребци стават по-амбицирани. Има максима, че от глупави хора добри академични гребци не стават. Така че искаме децата, които тренират при нас да бъдат умни.“