Ал. Константинов: Никога не е късно, човек да стане резил

02 Мар 2024 13:51
 Савина Петкова Савина Петкова

Никога не е късно, човек да стане резил. Тази мисъл е много точна и за това, което се случва в общината. Последният зам. кмет на общината, този по транспорта е вече ясен - Савина Петкова. Аз съм работил с г-жа Петкова и имам добри спомени от нашата съвместна работа. По-късно тя стана Председател на Общински съвет и там според мен си беше точно на местото. Тя притежава умението да балансира различни мнения, да намира компромисни решения в остра конфронтация между политическите партии. Сега, като общински съветник и зам. председател на ОС също си беше на местото. Защо се съгласи да отиде може би в най-конфликтния кабинет в общината само тя си знае. Според мен това е личен проблем и тя ще го разбере по късно. Все пак нека да опиша тази дейност, която аз съм управлявал 3 години.

1. Управление на градския транспорт - В момента общинската транспортна мрежа включва 29 маршрутни линии, които нормално се обслужват от 10 автобуса на линия или 285 -290 автобуса. През последните години по тези линии се движат 200 -210 автобуса и по спирките се чака по 30 мин. Очевидна е необходимостта от нова маршуртна транспортна схема съобразена с новите квартали, новите транспортни съоръжения.

2. Спирково стопанство на града - В Пловдив има над 500 спирки и над 30 крайни спирки. Мястото на тези спирки се избира на базата на няколко Наредби, които регламентират мястото и количеството на тези спирки. Ако се изследва гъстотата на спирките по райони ще се констатират големи разлики в отделни райони. Броя на спирките на 1 000 жители в едни райони е близо два пъти по голям от тези в други райони. Има райони, които са ощетени от спирково стопанство и съответно от градски транспорт - например район Южен.

3. Управление на трафика и светофарно стопанство - В Пловдив има над 120 светофарни уредби, някои от които с модерни системи за управление, а други с конвенционални. За Зелена вълна или още по модерни компютърни системи за управление на трафика може само да се мечтае. Монтирани са трафик датчици, които отчитат трафика по часове и по маршурти, но няма софтуерна програма, която да прави анализи и препоръки за подобряване на трафика.

4. Управление на уличното осветление - В Пловдив има 18 000 стълба с над 23 000 светлинни тела. Мрежата от кабели е над 750 км. и 800 управляващи табла. Състоянието на мрежата на уличното осветление е различно в различните квартали, а има места, където не отговаря на никакви норми за осветеност. Насищането на мрежата с LED осветителни системи е неравномерно и сравнително малко.

5. Пътно стопанство - пътни знаци, пешеходни пътеки, подлези, надлези, велоалей, тротоари и друга хоризонтална и вертикална инфраструктура. Хоризонталната маркировка е в крайна лошо състояние и това води до транспортни произшествия. Подлезите на града са в трагично състояние и няма подръжка и ремонт на системата. Мрежата от велоалей е хаотична, не е изграждана по единен план и няма свързаност. В пътните знаци има противоречия, като често един знак отрича друг и създава хаос вместо да урегулира движението.

6. Паркирането в града е може би най тежкия проблем. При 220 000 автомобила и още 50 000 приходящи няма добри решения. Синята зона осигурява само 2 000 паркоместа, което е по малко от 1% от наличните коли. Изграден е само един многоетажен паркинг в район Западен при необходимост от поне 10 с над 3 000 паркоместа. Това е може би най големият проблем на общината, който трябва да се решава в авариен режим. Изграждането на многоетажни паркинги няма алтернатива. Поставянето на скоби в дворовете на блоковете само влошава положението, защото така един автомобил заема две паркоместа. Едното чака празно с вдиганата скоба, а автомобила заема друго някъде в града.

7. Текущият ремонт на пътната инфраструктура - няма друг зам. кмет, който да отговаря за дупките по пътищата и по тротоарите. Само зам. кметът по транспортта е този, който трябва да контролира състоянието на над 500 км. булеварди, улици и площади и да реагира при аварийна ситуация.

8. Управление на таксиметровия транспорт - В Пловдив работят между 1600 и 1900 таксиметрови коли. Те получават лицензи за дейността си от ОП"ОКТ". В града има над 100 таксиметрови стоянки, които са недостатъчни. Насищането на различните райони с таксиметрови стоянки е неравномерно и това една от задачите пред новият зам. кмет.

Това е обема на задълженията на зам. кмета отговарящ за транспорта. Изисква се познаването на десетки Закони, Наредби и Правилници от най различно естество. Изискват се инженерни познания в инфраструктурата, в компютърните системи, в автомобилния транспорт и още много широк спектър на управленчески опит и знания. Дано новият зам. кмет има ясна представа какво се иска от него.

Коментар на Александър Константинов, фейсбук